26. 6. 2008

Hlasování vrátí tři historické Tatrovky do výroby

Kopřivnická Tatra vyhlásila anketu o nejoblíběnější retro vůz. "Ač obvyklý ignorant podobných anket, jako obdivovatel cestovatelského dua Jiří Hanzelka - Miroslav Zikmund a jejich T87, hlasuji pro návrat tohoto vozu na naše silnice," vyzývá člen Klubu H+Z Miroslav Náplava všechny klubisty a jejich široké okolí k účasti na hlasování.

Tatra T87
FOTO: TATRA
Anketu včera odstartoval server Aktuálně.cz, výběr potrvá do konce srpna a hlasovat je možné pro jeden z deseti typů osobních vozů: T57 a jeho varianta T57a, T75, V570, T70, T87 proslavená cestovateli Hanzelkou a Zikmundem, T90, T97, Tatraplan T600 a T603.
Na základě výsledků hlasování bude vytvořena studie nákladů výroby dvou nebo tří vozů, které by na současných podvozcích světových výrobců automobilů nesly retrokarosérie Tatra. "Za dva roky si je milovníci retro mohou koupit," uvedl generální ředitel automobilky Ronald Adams.
Elektronicky můžete hlasovat ze stránek Regionálního muzea v Kopřivnici, o. p. s. ze sekce Technického muzea Tatra, z oficiálních stránek Tatra, a. s. a zde. Silnější povahy si mohou projít i diskusní fórum na Aktuálně.cz.
Automobilka Tatra oslavila vloni 1. září 110. výročí od okamžiku, kdy z jejích dílen vyjel první vyrobený automobil - legendární Präsident.
Tatra T87 se vyráběla v letech 1936 - 1950. Z dílen Tatry vyjelo 3.023 ks, osmdesátsedmička se celosvětově proslavila zejména cestami Jiřího Hanzelky a Miroslava Zikmunda, kteří v seriovém, neupraveném voze T87 procestovali Afriku a Latinskou Ameriku.

21. 6. 2008

Filmy H+Z a jejich diváci

Pavel Skopal: Na cestu kolem světa nebo na výlet do Krče? - Recepce filmových cestopisů Hanzelky a Zikmunda v 50. letech, Iluminace 1/2008, str. 85-125.

Tento text nabízí dějiny recepce cestopisných dokumentů Jiřího Hanzelky a Miroslava Zikmunda: Afrika I. – Z Maroka na Kilimandžáro (1952), Afrika II. – Od rovníku ke Stolové hoře (1953) a Z Argentiny do Mexika (1954) – a to ve více méně synchronní perspektivě, zaměřené na dobu jejich uvedení do kin. Tyto filmy jsou pro výzkum recepce mimořádně zajímavé z několika důvodů. První a nejdůležitější z nich je ojedinělá popularita cestovatelské dvojice v Československu od konce 40. let a mimořádně vysoká návštěvnost, které jejich snímky dosáhly – přestože byly sestříhané ze záběrů natáčených vesměs na 16 mm kameru a teprve dodatečně ozvučené komentářem a hudebním doprovodem. Afrika I. dosáhla od premiéry v červnu 1953 do konce roku návštěvnosti 1,585.000 diváků. Druhou část filmu z cesty Afrikou jen za období od premiéry v říjnu do konce roku 1953 vidělo 776.000 diváků. Podle statistik s daty do roku 1970 dosáhly obě části souhrnnou návštěvnost 3,586.000 diváků, Z Argentiny do Mexika vidělo podle stejné statistiky 1,479.000 diváků (premiéra v říjnu 1954). Kromě toho zhlédlo dalších 107.000 diváků pásmo tvořené krátkými dokumentárními filmy Hanzelky a Zikmunda, uváděné od listopadu 1953. Afrika I. byla v roce uvedení čtvrtým nejnavštěvovanějším filmem v českých kinech (nejvíce diváků – 1,809.000 – vidělo Haškovy povídky ze starého mocnářství).

(Téma) umožňuje využít pro výzkum mimořádně zajímavé prameny, které zůstaly zachovány především díky pečlivému shromažďování a archivování různorodých materiálů Miroslavem Zikmundem. Oba cestovatelé předali v roce 1995 svoje soukromé archivy Muzeu jihovýchodní Moravy ve Zlíně (vznikl zde archiv H+Z). Díky tomu je možné sledovat historii uvádění a recepce filmů Hanzelky a Zikmunda nejen prostřednictvím dobového tisku, ale také prostřednictvím dopisů, které posílali Hanzelkovi a Zikmundovi jejich obdivovatelé i odpůrci.

Kromě těchto dopisů jsou v Archivu H+Z uložena také hlášení, podávaná vedoucími kin Správě kinofikace o reakcích diváků při uvádění filmu Afrika II.

Poté se soustředíme na prezentaci snímků v dobovém tisku a ukážeme, jaké rejstříky preferovaného čtení byly publiku nabízeny – zaměřovaly se především na zdůraznění edukační hodnoty a kritiky kolonialismu západních velmocí s omezeným a podmínečným přiznáním zábavní hodnoty.

Jestliže jednou z příčin popularity H+Z byla jistě dobrodružnost a exotičnost jejich cestovatelského podniku v poválečném a poté poúnorovém období, její podmínkou bylo jednak nejprve tolerování a poté přímá podpora ze strany komunistického režimu, jednak ohromující produktivita cestovatelů: ti zásobovali tisk (zejména Svět práce a Svět motorů) a rozhlas množstvím reportáží během cesty i po ní (celkem napsali z první cesty 293 novinových a 702 rozhlasových reportáží), po návratu začali pracovat na cestopisných knihách a z dovezeného filmového materiálu vzniklo v gottwaldovském Studiu populárně-vědeckého a naučného filmu 10 krátkometrážních a 3 celovečerní filmy.

Při druhé cestě Hanzelky a Zikmunda, která směřovala do Asie (22. dubna 1959 – 11. listopadu 1964), se tento koncept (vytvářet neustálý kontakt s diváky) snažil ještě důsledněji realizovat režisér Jaroslav Novotný pomocí televize.
...
Oba díly Afriky byly uvedeny do kin v roce 1953 (pražská premiéra 12. června, resp. 23. října), Z Argentiny do Mexika v následujícím roce (15. října). Slavnostní premiéra prvního filmu se ovšem odehrála v gottwaldovském Velkém kině 5. června, oficiální ráz a statut významné kulturně-politické události dodal premiéře předseda Krajského akčního výboru Národní fronty.

Historii recepce filmů Hanzelky a Zikmunda z jejich první cesty je možné – ve víceméně synchronní perspektivě soustředěné na období krátce po uvedení do kin – chápat jako dějiny soupeření o jejich význam. V něm na jedné straně stojí škála zábavních hodnot přisuzovaných filmům velkou částí diváků, na straně druhé pak preferované čtení filmů jako kritiky imperialismu, podporované v rovině samotného filmového textu především pomocí základní figury kontrastu a posilované takou soudobým tiskem. Kontrast byl nejen výsledkem uplatnění norem „nového“ reportážního filmu, ale především běžným rétorickým nástrojem žurnalistického diskursu, a články v tisku mu dodávaly status přirozenosti a nevyhnutelnosti při „pravdivém“vidění světa.

Novinové články vsazovaly filmu Hanzelky a Zikmunda do rámce několika diskursivních sfér, mezi nimi jednoznačně převažovala kritika kolonialismu a imperialismu. V daném kontextu je pro nás zajímavé především to, jakým způsobem preferované významy konstruované dobovým tiskem současně sloužily k rámování, marginalizaci nebo potlačení zábavní hodnoty oněch snímků.

Dostupné materiály umožnily postihnou tři hlavní recepční rejstříky:
1. Prožitek napětí, založený na narativizaci dokumentárního filmu – její fungování bylo podporováno také intertextuálními znalostmi reportáží a knih. Analýza samotných filmů ukazuje jejich fragmentárnost, která postupně rostla a oslabovala možnost narativizace. Výzkum produkčního pozadí naznačil, co k této fragmentarizaci vedlo a do jaké míry filmy procházely různým institučním rámcem. A přestože samotné celovečerní filmy nakonec opustily sféru školní instituce, edukační hodnota byla i nadále v diskursu filmové kritiky zdůrazňována jako jedna z nejdůležitějších. Do textu samotného i do přilehlého diskursu je tak vepsána ústřední linie napětí a soupeření o význam a hodnotu těchto filmů – je to soupeření o zábavní, resp. vzdělávací funkci.
2. Zkušenost filmu jako prostředku „virtuálního cestování“. Tento rejstřík, jakkoli běžný, byl v konkrétní historické situaci posilován nemožností reálného cestování a frustrací, vyplývající z hospodářské bídy a velmi omezené možnosti zbožní konzumace. Žurnalistický diskurs jej zcela pomíjel a prostor pro jeho uplatnění byl omezován rámováním cesty H+Z tématy kritiky kolonialismu a náročných příprav a těžké práce.
3. Vnímání filmu jako vizuální atrakce. Tento modus je nejsilněji přítomný v konkrétních reakcích diváků a ani kritický diskurs jej zcela nevylučoval, snažil se jej ovšem oslabit. Fragmentární struktura filmu jej přitom podporuje – i v tomto případě je už ve filmech samotných vepsáno napětí mezi důrazem na edukační a ideologickou rétoriku většiny sekvencí a vizuální atraktivitou těch několika, které diváci opakovaně uváděli jako nejzajímavější.
Všechny tři rejstříky se nejen do jisté míry vzájemně překrývají, ale současně také poukazují na obecnější, byť ve své mnohovýznamovosti problematický koncept role populární kultury: eskapismus … možnost uvažovat o eskapismu jako o hledání utopické realizace potřeb, které společnost nenaplňuje, skrze zábavní formy … Zdá se, že (filmy H+Z) poskytly divákům příležitost uplatnit recepční rejstříky, které napomáhaly uspokojovat jinde jen obtížně naplnitelné touhy. Škála těchto recepčních modů je o to pozoruhodnější, že ji nabízely černobílé dokumentární snímky s postsynchronním zvukem – pokud se nám tedy podařilo přesvědčivě určit typ potěšení, které filmy H+Z vyšvihly na přední místa v návštěvnosti, mohou zásadním způsobem poukazovat na důležitou charakteristiku vztahu diváka a filmové kultury v tehdejším Československu.
Výňatek z rozsáhlé studie byl zveřejněn po autorizaci a se souhlasem autora, na poznámky a reakce se autor těší na adrese: skopal@phil.muni.cz

22. 5. 2008

Jak klubisté pracují v roce 2008

100 let od narození Stanislava Škuliny
Členové Klubu H+Z chtějí široké veřejnosti připomenout 100. výročí narození cestovatele Stanislava Škuliny. K vydání je připravena brožura Šestkrát v Africe o životě a díle Stanislava Škuliny. Jeho cestovatelský odkaz je u české veřejnosti už téměř pozapomenut, protože Škulina nevydával cestopisy, ale soustředil se na pořádání odborných i populárních přednášek. V říjnu 2008 přijede na týdenní návštěvu paní Helena Šťastná-Bübelová, účastnice poslední Škulinovy výpravy. Klub H+Z připravuje program jejího pobytu (přednášky, výstavy) a shromažďuje finanční prostředky. Pokud můžete tuto akci podpořit, prosím, kontaktujte nás.

Co jsme viděli na svých cestách a ostatní přešli
Zájem o poznávání světa mapuje i motivuje fotosoutěž Klubu H+Z a Muzea jihovýchodní Moravy s názvem Co jsme viděli na svých cestách a ostatní přešli. Hned o první ročník soutěže v roce 2001 projevilo zájem sto sedm autorů, kteří zahrnuli porotu celkem 553 fotografiemi. Z došlých snímků vybírá ty nejlepší odborná porota složená z profesionálních fotografů a pedagogů fotografie. Vítězné fotografie vystavuje Muzeum jihovýchodní Moravy. O vyhlášení nového ročníku soutěže se fotoamatéři dozví včas zde.

Další úryvky z cestovního deníku H+Z
Text se připravuje

13. 5. 2008

Teskně hučí Niagára

14. května, 14.00 hodin, Městské divadlo Zlín, Studio Z
TESKNĚ HUČÍ NIAGARA aneb Velký vandr Eduarda Ingriše
Premiéra 27. 11. 2007, Městské divadlo Most
autor: VLASTIMIL NOVÁK, režie: Vlastimil Novák, libreto: Vlastimil Novák, hudba: Eduard Ingriš, texty písní: Eduard Ingriš a Václav Chlumecký, hudební úprava a nastudování: Tomáš Alferi, scéna: Josef Koráb, kostýmy: Romana Tůmová, pohybová spolupráce: Václav Hofmann, fotografie: Eduard Ingriš, Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund, Luděk Prošek, grafika: Antonín Votroubek, obrazová montáž: Martin Studecký


Miroslav Zikmund (uprostřed) s herci divadelní revue Teskně hučí Niagara po skončení zlínského představení, foto: Petr Novotný

Hrají a zpívají:
Jiří Kraus.....................Eduard Ingriš
Petr Batěk...................1. zpěvák a Muž, Funkcionář, Jaroslav Bauman, Reportér a Miroslav Zikmund
Petra Beoková.............1. zpěvačka
Brigita Šebestová............2. zpěvačka
Karolína Lišková..............3. zpěvačka
Spoluúčinkuje kvartet ve složení: Tomáš Alferi, František Vejstrk, Pavel Stránský nebo Václav Šobáň, Martin Brádek.
U příležitosti světové premiéry divadelní revue Teskně hučí Niagara byl v Městském divadle Most představen kalendář na rok 2008, který vydala společnost United Energy, se 14 fotografiemi z jižní Ameriky a Pacifiku 40. a 50. let minulého století. „Chtěli jsme tímto kalendářem představit veřejnosti neprávem zapomenutou osobnost minulého století,“ řekl před slavnostním křtem generální ředitel United Energy Petr Jeník. Mezi hosty prvního uvedení byl i Eduard Ingriš mladší se svou rodinou, který si po představení ve foyer spolu s herci a hosty zahrál některé skladby svého otce. Režisér a autor divadelní revue Teskně hučí Niagara Vlastimil Novák je dramaturgem mostecké činohry.

27. 3. 2008

Oslavy 60. výročí startu Hanzelky a Zikmunda

Oslavy 60. výročí startu expedice Jiřího Hanzelky a Miroslava Zikmunda kolem světa v dubnu 2007 připomněl také Český rozhlas živým vysílám Radiožurnálu z expozice S Hanzelkou a Zikmundem pěti světadíly ze zlínského zámku, které moderoval Vladimír Kroc a jeho hostem byl Miroslav Zikmund. Foto: Petr Novotný

25. 3. 2008

Cesty inženýrů Hanzelky a Zikmunda

Jak se z cesty kolem světa stala první cesta
22. 4. 1947 se Hanzelka a Zikmund vydali na cestu kolem světa, která byla naplánována na tři roky. K jejímu první zpomalení došlo už v lybijském Sirte, kde při havárii automobilu jen šťastnou náhodou nepřišli o život. Okolnostmi byli donuceni setrvat na místě a čekat. Při zastavení pochopili, že chtějí-li být ušima a očima lidí v Československu a ne pouze obchodními cestujícími, musí mít dostatek času rozhlédnout se kolem sebe. Pozorovali každodenní život Egypta, psali reportáže a když se přesvědčili, že jsou pro posluchače a čtenáře zajímavé, rozhodli se držet se sice cestovního plánu, ale pružně jej přizpůsobovat okolnostem. Naplánovaná cesta kolem světa byla přerušena roku 1950 v Mexiku. Jednak proto, že nebylo možné získat vízum do USA a jednak proto, že Jiří Hanzelka měl zlomenou ruku v zápěstí. Protože cestovatelé byli limitováni množstvím svých finančních zdrojů a kvalitně provedená operace by stála právě tolik kolik letenka do Československa, rozhodli se přerušit plány a vrátit se domů. Pro cestu Afrikou a Latinskou Amerikou se zaužívalo označení první cesta.
Nedokončená druhá cesta
22. 4. 1959 se Hanzelka a Zikmund se dvěma spolupracovníky vydali na cestu, která měla být dokončením jejich světoběžných ambicí. V plánu výpravy bylo projetí Asií, Indonésií a Austrálií. Do Austrálie ovšem výprava nezískala víza. Druhá cesta vedla tedy Asií a Indonésií a skončila roku 1964.
Třetí sólová cesta Miroslava Zikmunda
22. 4. 1994 se Miroslav Zikmund vydal do Austrálie a na Nový Zéland dokončit i za svého cestovatelského partnera Jiřího Hanzelku cestu kolem světa. Nadchlo jej primitivní umění původních australských obyvatel, příroda i lidské osudy.

Co jsme viděli na svých cestách a ostatní přešli

Odborná porota vybírá nejlepší fotografie soutěžního ročníku 2004, foto: Petr Novotný.

7. 2. 2008

Miroslav Zikmund v jednom kole

Dagmar Cestrová, únor 2008, Koktejl č. 2
„Byl jsem to vlastně já, kdo navrhl manželům Šimkovým, aby se vydali za Šuáry, které jsme s Jirkou Hanzelkou navštívili před půl stoletím,“ prozrazuje Miroslav Zikmund něco ze zákulisí cesty za lovci lebek, kterou podnikli Kamila Šimková-Broulová a Vladimír Šimek.
„Vrátili se z Bajkalu a Vladimír přivezl společnou fotku s ředitelkou tamního Muzea Akademie věd Galkinovou. Vzpomínala, jak se jako mladá holka v květnu 1964 dostala do nabitého sálu v Listvjance na naši přednášku, jak posluchače, zvyklé jenom na chválu, ohromila naše otevřenost. Prý jsme jim vyčetli plýtvání – rozbité silnice spravují štěrkem z mramoru a největší světový rezervoár pitné vody, tak čisté, že se dá použít i do autobaterií, chtějí zničit stavbou obrovské celulózky. Měli by spíše myslet na budoucnost, jednou by žíznivá Evropa vzala zavděk vodovodem z nevyčerpatelného zdroje nejvzácnějšího druhu zboží... Když jsem se se Šimkovými setkal podruhé, pustili mi záběry dokumentárního filmu, který točili o pramenech Amazonky. Napadlo mne, že když mají o Jižní Ameriku takový zájem a líbí se jim tam, co kdyby se podívali za Šuáry, a zjistili, co se s nimi stalo za těch pět desetiletí, od doby, kdy jsme mezi nimi žili my dva. Už jste se nechal slyšet, že to byl šok, a nešlo jen o Šuáry. Musel jste ale čekat nějaké překvapení...
Více zde.